ΣΤΑ ΠΕΤΡΙΝΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΤΩΝ ΓΡΕΒΕΝΩΝ, με τον ΣΕΟ, 6-7 Ιανουαρίου 2024

ΣΤΑ ΠΕΤΡΙΝΑ ΓΕΦΥΡΙΑ ΤΩΝ ΓΡΕΒΕΝΩΝ

ΔΙΗΜΕΡΗ ΕΞΟΡΜΗΣΗ ΤΟΥ Σ.Ε.Ο

ΣΑΒΒΑΤΟ 6-1-24 ΩΣ ΚΥΡΙΑΚΗ 7-1-24

Με διανυκτέρευση στο ξενοδοχείο «Milionis hotel» έξω από τα Γρεβενά.

Ορειβατικό Διήμερο με τον ΣΕΟ, στα Γρεβενά, 6-7 Ιανουαρίου 2024. Η συμμετοχή διασφαλίζεται ΜΟΝΟ με κατάθεση του κόστους της εξορμήσεως στους λογαριασμούς του Συλλόγου:

Εθνική :           GR57 0110 2100 0000 2109 3050 256

Πειραιώς :       GR26 0172 2110 0052 1110 4936 643

Και ενημέρωση της Γραμματείας του ΣΕΟ στο 2310224710, εργάσιμες ημέρες, 1-9 απόγευμα.

ΚΟΣΤΟΣ ΕΞΟΡΜΗΣΗΣ (ΜΕΛΗ – ΦΙΛΟΙ – ΝΕΟΙ)

ΔΙΚΛΙΝΟ (80 – 90 – 65) ευρώ.

Σε Τρίκλινο, η τιμή κατ’άτομο είναι μειωμένη κατά 10 ευρώ.

Μονόκλινα δεν υπάρχουν.

Αναχώρηση, ως συνήθως, από τη διασταύρωση Τσιμισκή και Αριστοτέλους, στις 7:00 το πρωί. Λίγο αργότερα, το λεωφορείο περνάει από το One Salonica, για να παραλάβει όσους περιμένουν εκεί. Συνιστάται η χρήση μάσκας μέσα στο λεωφορείο.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΟΡΜΗΣΕΩΣ

ΣΑΒΒΑΤΟ 6-1-24                               (Ανατολή ηλίου: 7:41 – Δύση: 17:19)

07,00   Αναχώρηση από Θεσσαλονίκη. Στάση στο ύψος των Γρεβενών για καφέ.
  Τρία χιλιόμετρα μετά τους Μαυραναίους θα συναντήσουμε το γεφύρι του Ζιάκα. Το περίφημο πέτρινο δίτοξο γεφύρι κτίστηκε πριν από το 1885 και γεφυρώνει τον Βελονιά, παραπόταμο του Βενέτικου. Βρίσκεται πάνω στην κατεστραμμένη πια «Βασιλική Στράτα» των Βυζαντινών που ήταν ο δρόμος των καραβανιών προς τη Θεσσαλία. Έχει μήκος 41,0 μ. και πλάτος 3,10 μ. και δυο ανισομεγέθεις καμάρες. Το τόξο της μεγαλύτερης καμάρας φθάνει σε ύψος τα 7,50 μ. Σύμφωνα με την παράδοση εδώ έγινε φονική μάχη μεταξύ του Γιαννούλα Ζιάκα, αδερφού του Θεόδωρου και των Τούρκων.

Μετά την επίσκεψη του γεφυριού του Ζιάκα θα συνεχίσουμε με το λεωφορείο για το Σπήλαιο.

11,00 Άφιξη στο Σπήλαιο από όπου θα ξεκινήσει η κοινή πορεία.
ΚΟΙΝΗ ΟΜΑΔΑ

(Σπήλαιο – γεφύρι Λιάτιστα – γεφύρι Κατσογιάννη – Ζιάκας)

Δ Ι Α Σ Χ Ι Σ Η

11,00 Από το Σπήλαιο κατηφορίζουμε στο καλντερίμι και στρίβουμε αριστερά για το γεφύρι του Λιάτιστα ή «πήδημα του κλέφτη» αφού κατά τον θρύλο, ο κλέφτης Λιάτιστας καταδιωκόμενος από τους Τούρκους πήδηξε απέναντι, κάνοντας τάμα, πως αν τα καταφέρει, θα κτίσει εκεί γεφύρι. Το γεφυράκι πάνω στον ποταμό Βελονιά μήκους 10 μ. κτίστηκε γύρω στο 1800 από τον κλέφτη Λιάτιστα. Σύμφωνα με την παράδοση εδώ αντάμωνε τα παλικάρια του ο καπετάν Ζιάκας. Η θέση στην οποία βρίσκεται το γεφύρι του Λιάτισσα (ή του Κλέφτη) είναι ιδιαίτερης φυσικής ομορφιάς, καθώς είναι χτισμένο πάνω από τα κατακόρυφα βράχια του φαραγγιού, που εναλλάσσονται με μικρές λεπτοκαρυές (στις οποίες κατά μια άλλη εκδοχή οφείλεται το όνομά του, επειδή η λέξη “λιάτισσα”, στα αλβανικά σημαίνει λεπτοκαρυά).

Συνεχίζουμε ως το τρίτοξο γεφύρι του Κατσογιάννη ή Μύλου που κτίστηκε γύρω στο 1800 και έχει μήκος 37 μ. και πλάτος 2,70 μ. Σήμερα σώζονται δυο από τα τρία πέτρινα τόξα του, ενώ το τρίτο που κατέρρευσε ανακατασκευάστηκε με οπλισμένο σκυρόδεμα.  Ανηφορίζουμε στη βόρεια πλαγιά του Όρλιακα και καταλήγουμε στις κατασκηνώσεις του Ζιάκα (στη βρύση) όπου θα μας περιμένει το λεωφορείο.

Απόσταση: 9,5 χλμ.   Υ.Δ.: +610, -660 μ.  ώρες πορείας: 4   Β.Δ.: 1
15,30 Άφιξη στον Ζιάκα. Χρόνος για φαγητό στις ταβέρνες του χωριού.
17,30 Αναχώρηση για τα Γρεβενά.
18,30 Άφιξη στο ξενοδοχείο. Τακτοποίηση στα δωμάτια και χρόνος ελεύθερος.

 

ΚΥΡΙΑΚΗ 7-1-24                                (Ανατολή ηλίου: 7:41 – Δύση: 17:20)

07,00 Αφύπνιση και πρωινό στο ξενοδοχείο.
08,30 Αναχώρηση για το Κηπουριό.
09.30 Από την La Strata παίρνουμε τον επαρχιακό δρόμο για το Κηπουριό. Μετά από 5 χλμ. συναντάμε το πεντάτοξο γεφύρι του Μουσταφά Πασά ή Σπανού που γεφυρώνει τον Βενέτικο ποταμό. Το γεφύρι που ανακατασκευάστηκε από τον Σπανό το 1846 είναι πεντάτοξο με άρπιζες (μεταλλικά αγκύρια) και ανακουφιστικά ανοίγματα πάνω από τα βάθρα. Έχει μήκος 85 μ., πλάτος 3,60 μ. και οι καμάρες του έχουν άνοιγμα 10,40 μ. και ύψος 8,0 μ. Το γεφύρι θεωρείται το μεγαλύτερο σωζόμενο πέτρινο γεφύρι της Μακεδονίας.

Λίγο παρακάτω βρίσκεται και το τετράτοξο γεφύρι του Σταυροπόταμου γνωστό και ως γεφύρι του Κηπουριού που γεφυρώνει τον Σταυροπόταμο, παραπόταμο του Βενέτικου. Κτίστηκε το 1880 και το μήκος του είναι 48 μ. ενώ το πλάτος του 3,70 μ. Έχει τέσσερις μεγάλες ημικυκλικές άνισες καμάρες, με ανακουφιστικό άνοιγμα στο δεύτερο μεσόβαθρο και δύο κύρια τόξα το ύψος των οποίων είναι 6,90 μ.  Από εκεί περνούσαν τα καραβάνια πηγαίνοντας για Θεσσαλονίκη ή Γιάννενα και παλαιότερα αποτελούσε μέρος του δρόμου που συνέδεε το Μέτσοβο με τα Γιάννενα.  Η πρόσβαση είναι πολύ εύκολη, αφού είναι πολύ κοντά και ορατό από τον δρόμο.

Επιστρέφουμε με το λεωφορείο στη Λα Στράτα από όπου συνεχίζουμε για τους Μαυραναίους, το Τρίκωμο και φθάνουμε στο γεφύρι του Αζίζ Αγά στον Βενέτικο ποταμό, που θεωρείται ο «άρχοντας των γεφυριών». Το γεφύρι που κτίστηκε το 1727 είναι τρίτοξο και έχει μήκος 77 μ. και πλάτος 2,20 μ. Το εντυπωσιακό μεγαλόπρεπο αυτό πέτρινο οικοδόμημα διαθέτει το μεγαλύτερο σε άνοιγμα τόξο από τα σωζόμενα γεφύρια της Μακεδονίας , που φθάνει τα 30 μ. με μέγιστο ύψος 14,40 μ. Στα δύο εκατέρωθεν βάθρα του φέρει ψηλότερα δύο μικρά ανακουφιστικά ανοίγματα ενώ στα δύο του μεσόβαθρα υπάρχουν τριγωνικές προεξοχές (για να εξομαλύνουν τη ροή του νερού ).

Κτίστηκε με χίλιες δύο ταλαιπωρίες, και χρηματοδοτήθηκε από τον Αζίζ-Αγά. Στην πορεία της κατασκευής του αποδείχθηκε πολύ δύσκολο έργο, αφού κατέρρευσε δύο φορές και λίγο έλειψε να στοιχίσει το “κεφάλι” του πρωτομάστορα. Στο τέλος το γεφύρι στάθηκε και ο πρωτομάστορας παρακολουθώντας το ξεκαλούπωμα από απόσταση ασφαλείας, γλίτωσε, εισπράττοντας μάλιστα και πλούσια αμοιβή από τον Αζίζ Αγά. Το σημαντικό αυτό γεφύρι βρισκόταν πάνω στις ορεινές μουλαρόστρατες που συνέδεαν την Ήπειρο με την Μακεδονία.

Στα χρόνια της τουρκοκρατίας διευκόλυνε το πέρασμα των τοπικών εμπόρων που μετέφεραν λάδι και στάρι, αλλά και των καραβανιών των ξενιτεμένων που έφευγαν για την κεντρική και ανατολική Ευρώπη. Σώζονται μάλιστα ακόμη και σήμερα τμήματα της καραβανόστρατας. Παλαιότερα, κάτω από την κεντρική κάμαρα υπήρχε κουδούνι κρεμασμένο, που ειδοποιούσε για τον κίνδυνο τους διαβάτες όταν φυσούσε πολύς αέρας.

Α. ΟΡΕΙΒΑΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ

 (γεφύρι Αζίζ Αγά – γεφύρι στα Καγκέλια – γεφύρι Πορτίτσας – Σπήλαιο) 

Δ Ι Α Σ Χ Ι Σ Η

11,00 Από το γεφύρι του Αζίζ Αγά ξεκινά η πορεία σε χωματόδρομο δίπλα στον Βενέτικο ως το δίτοξο γεφύρι στα Καγκέλια που έχει μήκος 40,5 μ., πλάτος 2,80 μ. και ύψος 10,30 μ. Χτίστηκε από τον πρωτομάστορα Στέργιο Λάζο από το μαστοροχώρι Αγ. Κοσμάς Γρεβενών, σε χρονολογία που δεν είναι γνωστή. Η δεύτερη μικρότερη καμάρα του έπεσε γύρω στα 1914 και επισκευάστηκε με έξοδα του τσέλιγκα Τασιούλα Αναγνώστου Αποστολίδη από το Τρίκωμο. Το τοπωνύμιο “Καγκέλια” αναφέρεται στην οφιοειδή ανέλιξη του παλιού μονοπατιού, μετά το γεφύρι προς το χωριό Μοναχίτι και φημολογείται ότι το γεφύρι είναι πρωιμότερο απ’ αυτό του Αζίζ Αγά.

Συνεχίζουμε δίπλα στο ποτάμι ως το μονότοξο γεφύρι της Πορτίτσας στον παραπόταμο Βελονιά. Πιθανότατα είναι το δημοφιλέστερο και ομορφότερο γεφύρι του νομού, καθώς με το υπέροχο τοπίο που δημιουργεί το βαθύ φαράγγι με το καλά συντηρημένο γεφύρι και η ευκολία της πρόσβασης σ’ αυτό, δημιουργούν ένα μνημείο απαράμιλλης και ασύγκριτης ομορφιάς. Το γεφύρι κτίστηκε το 1743 σύμφωνα με πηγές με προσφορές του Μοναστηριού του Σπηλαίου. Είναι δίτοξο με το άνοιγμα του μεγάλου τόξου να φτάνει στα 13,80 μ. και του μικρού τα 5 μ. Το συνολικό του μήκος είναι 34 μ. και το πλάτος του 2,70 μ., το δε συνολικό του ύψος του φτάνει τα 7,80 μ.

Από το γεφύρι ξεκινά λίθινο μονοπάτι που ανηφορίζει ως το χωριό Σπήλαιο.

Απόσταση: 11,0 χλμ. Υ.Δ.: +920 μ. – 530 μ. ώρες πορείας: 5  Β.Δ.: 2

Δ Ι Α Σ Χ Ι Σ Η

Β. ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ

Σπήλαιο – γεφύρι Πορτίτσας – Σπήλαιο)

Μετά το γεφύρι του Αζίζ Αγά, η περιπατητική ομάδα θα μεταβεί με το λεωφορείο στο χωριό Σπήλαιο. Από εκεί θα κατηφορίσει το καλντερίμι που οδηγεί στο γεφύρι της Πορτίτσας. Θα επιστρέψει στο Σπήλαιο από τα ίδια και εκεί θα περιμένει την Α’ ορειβατική ομάδα.
Απόστ. μετ’ επιστρ.: 4,0 χλμ.   Υ.Δ.: +- 525 μ.   ώρες πορείας:3    Β.Δ.: 1
16.30 Άφιξη της Α’ ομάδας στο Σπήλαιο. Χρόνος για φαγητό στις ταβέρνες του χωριού.
18,30 Αναχώρηση από το Σπήλαιο.
21,30 Πιθανός χρόνος άφιξης στη Θεσσαλονίκη.

 

Ημερομηνία δημοσίευσης άρθρου: 12/19/23 8:50 ΜΜ